Branża dóbr luksusowych nie ma powodu do zmartwień. Wyniki sprzedaży 100 największych firm z sektora premium wyniosły w minionym roku obrotowym 247 mld dolarów, o blisko 11 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jak wynika z najnowszego raportu Deloitte „Global Powers of Luxury Goods 2019. Bridging the gap between the old and the new” marki luksusowe świetnie sobie radzą i niezmiennie pozyskują nowych klientów. Branża otwiera się na nową grupę konsumentów. Są to tzw. HENRY, czyli klienci osiągający wysokie zarobki, ale jeszcze nie zaliczający się do najbardziej zamożnych.
Rośnie sprzedaż
Wzrost sprzedaży w minionym roku obrotowym w branży dóbr luksusowych wyniósł 10,8 proc. To zdaniem analityków ogromny skok w porównaniu do 1 proc. osiągniętego rok wcześniej. Wartość zysku netto 100 największych firm z sektora premium wzrosła o 9,8 proc., a średnia wartość przychodów przypadająca na spółkę wynosiła 2,47 mld dolarów.
– Pomimo spowolnienia gospodarczego na głównych rynkach, w tym USA, Chinach i strefie euro, sytuacja sektora dóbr luksusowych jest naprawdę bardzo korzystna – komentuje Michał Pieprzny, Partner, Lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich w Deloitte. – Aż 76 spółek spośród 100 obecnych w rankingu zwiększyło sprzedaż, z czego blisko połowa zanotowała dwucyfrowy wzrost.
Jak zyskać nowych klientów i nie stracić starych?
Eksperci Deloitte dostrzegli, że w ostatnich latach producenci dóbr luksusowych zaczęli elastycznie podchodzić do zmieniających się trendów konsumenckich. Jednym z przejawów tej ewolucji jest otwarcie się na nowe grupy klientów. Są to tzw. HENRY (High Earners Not Rich Yet), których roczne zarobki mieszczą się w przedziale pomiędzy 100 a 250 tys. dolarów. Statystyczny Henry ma 43 lata i majątek mniejszy niż milion dolarów. Wydaje dużo, uwielbia zakupy online i korzysta z mediów społecznościowych.
– Klienci ci są pod silnym wpływem nowoczesnych technologii i oczekują kontaktów z markami niezależnie od czasu i miejsca, w którym się znajdują – mówi Kamil Kucharczyk, Dyrektor w dziale doradztwa finansowego w Deloitte. – Zmusza to sprzedawców produktów luksusowych do inwestycji w rynek cyfrowy.
Social media i współpraca z blogerami
Jak zauważa Deloitte obecnie niemal wszystkie firmy z segmentu luksusowego w swej strategii mają wpisany rozwój mediów społecznościowych. Dodatkowo niektóre, takie jak Chanel czy Gucci, rozpoczęły współpracę z blogerami i influencerami, by dotrzeć do nowych grup konsumentów. Inne, takie jak Louis Vuitton, Burberry, Tommy Hilfiger, Dior i Estée Lauder, zainwestowały w technologie, takie jak: sztuczna inteligencja, Big Data i analityka predykcyjna, które wspierają je w obsłudze i analityce zachowań konsumentów.
LVMH ponownie na szczycie
W minionym roku obrotowym pierwsze miejsce wśród 100 największych producentów dóbr luksusowych ponownie zajął francuski koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton czy Marc Jacobs. Na podium, podobnie jak rok temu, znalazł się także koncern kosmetyczny Estée Lauder oraz producent, m.in. biżuterii i zegarków Compagnie Financiere Richemont. W TOP 10 zadebiutowała firma Chanel Limited, a z kolei wypadł z niej Ralph Lauren Corporation. Pierwsza dziesiątka zanotowała wzrost na poziomie 14,2 proc., a więc większy niż wzrost przychodów TOP 100.
Jak podaje Deloitte producenci z TOP 10 wygenerowali w sumie 48,2 proc. sprzedaży całej pierwszej setki. W tegorocznym raporcie znalazło się również podsumowanie TOP 20, przedstawiające najszybciej rozwijające się firmy w branży premium. W tym roku miejsce lidera ponownie zajęła firma Canada Goose Holdings Inc., której przychody w ciągu roku wzrosły o 46,4 proc., a w latach 2015-2017 o 42,6 proc. Drugie miejsce zajął amerykański koncern Coty Luxury ze wzrostem na poziomie 25,1 proc. Najwięcej spółek w zestawieniu to tradycyjnie producenci ubrań i butów (38 firm), ale największy wzrost sprzedaży zanotowali producenci kosmetyków i perfum (o 16,1 proc.). Z kolei najwyższą rentowność sprzedaży tradycyjnie osiągnęły firmy oferujące różnorodny asortyment dóbr luksusowych (13,3 proc.).
TOP 10 rankingu „Global Powers of Luxury Goods”
Poniżej przedstawiamy listę 10 czołowych miejsc z listy „Global Powers of Luxury Goods”, z uwzględnieniem przychodów ze sprzedaży netto w mln dolarów oraz wzrostu przychodów ze sprzedaży netto rok do roku w procentach.
1. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA (27 995/17,2)
2. Estée Lauder Companies Inc. (13 683/15,7)
3. Compagnie Financiere Richemont SA (12 819/3,1)
4. Kering S.A. (12 168/17,5)
5. Luxottica Group SpA (12 168/27,5)
6. Chanel Limited (9 623/11,5)
7. L’Oréal Luxe (9 549/10,6)
8. Swatch Group Ltd. (7 819/5,4)
9. Chow Tai Fook Jewellery Group Limited (7 575/15,4)
10. PVH Corp. (7 355/10,7)