Ma swoją stronę na Facebooku, Myspace i YouTube, od dekad gra w wielu filmowych hitach, a do tego używali go sławni pisarze i artyści. Mowa o Moleskine – notesie, który niezmiennie zachwyca elegancją, prostotą i trwałością.
Legendarny notes Moleskine istnieje na rynku już ponad 200 lat. W tym czasie swoje myśli zapisywali w nich Guillaume Apollinaire i Jean Paul Sartre. Notował w nim także sam Hemingway, Oscar Wilde, czy Ryszard Kapuściński. Używali go także sławni malarze m.in. Vincent Van Gogh i Pablo Picasso. Moleskine zyskał taką sławę, że dziś pojawia się w wielu filmach. Pisali w nim bohaterowie „Diabeł ubiera się u Prady”, „K-Pax”, „Utalentowany Pan Replay” czy „Indiana Jones”.
Notatnik dla elit
Mały, kieszonkowy notatnik oprawiony w czarną skórę z charakterystycznie zaokrąglonymi rogami oraz czarną gumką przez pierwsze 100 lat był produkowany przez małą paryską manufakturę i dostarczany jedynie do kilku sklepików papierniczych odwiedzane przez międzynarodową awangardę. W krótkim czasie stał się ulubionym notatnikiem ludzi związanych z literaturą i sztuką.
Uwielbiał go także angielski pisarz i podróżnik Bruce Chatwin, i to właśnie on nadał mu nazwę „Moleskine”. W jednej ze swoich książek „The Songlines” Chatwin opowiedział historię małego czarnego notatnika. Pisał o tym jak w 1986 roku mała, rodzinna firma we francuskim mieście Tours, przestała produkować notesy. Jeden z bohaterów książki, właściciel sklepu papierniczego przy Rue de l’Ancienne Comédie, gdzie Chatwin zwykle kupował zeszyty, mówiąc o notatniku nazywa go „Moleskine”. Rzeczywiście w 1986 roku działalność zakończył ostatni wytwórca legendarnego notesu, a notatnik stał się niemal nieosiągalny. Powrócił na rynek w 1998 dzięki małemu mediolańskiemu wydawcy, który postanowił wykorzystać nazwę wymyśloną przez Chatwina.
Elegancji i trwały
Dziś Moleskine dostępny jest dla każdego i to w najróżniejszych odsłonach. Włoska firma produkuje notatniki w kilku rozmiarach, kalendarze, przewodniki po miastach świata, a nawet specjalne zeszyty do zapisywania przeczytanych książek, degustowanych win, czy obejrzanych filmów. Niezmiennie cechą charakterystyczną wszystkich produktów jest kształt oprawy, dobrej jakości kremowy papier, zszyte kartki oraz charakterystyczna gumka zamykająca zeszyty. Obok wysokiej jakości materiałów, dużą zaletą notatników Moleskine jest także ich waga. Są one bowiem niezwykle lekkie, a do tego bardzo trwałe.
Dla każdego coś dobrego
Co ciekawe firma Moleskine wchodzi co roku we współpracę z innymi markami i tworzy limitowane edycje swoich produktów. W sprzedaży dostępne są notatniki dla fanów Star Wars, Minionków, Hobbita, agenta 007 czy Małego Księcia. Niedawno w ofercie włoskiego producenta pojawił się także notatnik stworzony we współpracy z firmą Evernote (producentem aplikacji na telefony, tablety i komputery). Specjalna aplikacja umożliwia skanowanie tekstu zapisanego w notesie i wyszukiwanie słów w tak stworzonym pliku.
W księgarni i internecie
Notatniki Moleskine można dziś kupić bez większych problemów w dobrych księgarniach stacjonarnych i internetowych. Cena zeszytów zależy od formatu. Za najmniejszy trzeba zapłacić ok. 45 zł. Te największe mogą kosztować nawet ponad 100 zł. Często droższe są limitowane edycje wydawane w mniejszym nakładzie. W wielu miastach świata Moleskine posiada swoje firmowe sklepy utrzymane w eleganckim charakterze. W notesy i akcesoria Moleskine można też zaopatrzyć się na wielu lotniskach świata, na których firma ma coraz więcej swoich firmowych sklepów.