Znamy zwyciężczynię 10. edycji konkursu Mazda Design 2019. W tym roku zmagania konkursowe w całości zdominowały kobiety.
Tegoroczna jubileuszowa edycja konkursu Mazda Design została zorganizowana pod hasłem „MA”. To wieloznaczne pojęcie odwołuje się do japońskiej filozofii życia, sposobu tworzenia i estetyki. Jak informuje Mazda znaczenie koncepcji „MA” najlepiej zinterpretowały kobiety i to one zdobyły główne nagrody we wszystkich konkursowych kategoriach.
Prostota i piękno
Tytuł Grand Prix konkursu i pierwsze miejsce w kategorii PRZESTRZEŃ otrzymała praca pt. „Miko” autorstwa Joanny Kośko i Roksany Licznerskiej. Jury doceniło zachwycającą prostotę koncepcji i piękno prezentacji obiektu, który odbija i załamuje światło, tworząc naturalne wrażenie mijania czasu. Autorki pracy, poza tytułem, otrzymały także nagrodę finansową, w wysokości 15 tys. złotych.
W obronie przed inwigilacją
W kategorii CZŁOWIEK pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych otrzymała zaś Ewa Nowak za projekt pt. „Incognito”. Projektantka stworzyła piękną i urzekającą swą prostotą maskę, która jest symbolem zagrożeń, które czyhają na ludzi we współczesnym świecie takich jak inwigilacja czy brak anonimowości. Maska, pełniąca również rolę biżuterii, ma za zadanie zapewnić użytkownikowi swobodę i komfort poprzez ochronę wizerunku przed wszechobecnymi kamerami i systemami rozpoznawania twarzy.
Alternatywne logo Mazdy
W rywalizacji na alternatywne logo Mazdy na kolejne stulecie marki (kategoria ZNAK) pierwszą nagrodę i 10 tys. złotych za projekt pt. „Synergia” otrzymały projektantki Natalia Konowałek i Dominika Baran. Ponadto jury postanowiło przyznać wyróżnienie za projekt pt. NIERZECZ autorstwa Marleny Karpy, Teresy Otulak oraz Agaty Legawiec.
Tradycja i nowoczesność
Specjalną nagrodę Mazda Design Award 2019 w wysokości 50 tys. zł, przyznawaną za najlepszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat, otrzymała zaś Agnieszka Bar. Projektantka została wyróżniona za kolekcję szklanych naczyń „Splecione”. To projekt, który w nowatorski sposób łączy ze sobą wysoki design z tradycyjną sztuką kaszubską. Szklane misy, patery, pojemniki i wazy odciskane w wiklinie posiadają wyraźne znamię ludzkiej pracy oraz emocji artysty. Jak informuj organizatorzy konkursu odwołanie do tradycyjnego, prawie zapomnianego rzemiosła i wykorzystanie go w innowacyjnej formie – to jedna z idei, która jest bardzo bliska projektantom Mazdy.